Äkthetsstämpel

Finns det någon mer än jag som ser fördelarna med att införa en vattenstämpel på människor för att visa deras äkthet? Sudda ut frågetecknet som lyser i din panna, jag menar så klart inte äktheten som människa. Nej denna stämpel skulle kunna visa om folk är äkta i sitt sätt att vara eller om de helt enkelt bara blåser dig rakt av. Killen som ger dig snälla komplimanger och smeker ditt hår när han ömt kysser dig - är han genuint intresserad av dig eller är hans snällhet bara en del i hans plan att få dig ner i hans säng? Kollegorna på kontoret som beter sig som skit men ändå försöker verka som att de bryr sig om dig - är de dina vänner eller är du placerad högst upp på deras prata-skit-lista? Kompisen som alltid ber dig om hjälp men aldrig tycks finnas där när du räcker ut din hand för stöd - är hon en vän i alla väder, eller bara någon som vill leka hos dig när det regnar på hennes gata?

Det känns tråkigt att vi ska behöva misstro sanningen i det våra medmänniskor gör, men tyvärr inser jag gång på gång att vi måste göra det. Det går inte att tänka att bara för att du gör en sak med ett ädelt och äkta motiv så gör alla andra det. Folk blir lurade och svikna så ofta att det inte går att tro längre att alla har ärliga intentioner.  Frågan är hur man genomskådar dem som inte vill dig gott utan bara ser dig som ett medel för sitt eget välbefinnande? Nej en stämpel vore på sin plats, själv har jag redan min, långt ner på vänstra sidan av ryggen och än har jag inte blåst eller lurat nån. Jag önskar jag kunde säga det samma om delar av min omgivning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback