Vilket är mitt drömjobb?

Jag har inget drömjobb. Usch låter hemskt och trist att säga det men så är det. Det finns en massa saker jag drömmer om att få arbeta med, men jag kan inte säga att jag har något drömjobb. För ett par veckor sedan ombads jag att fylla i en enkät som handlade om att arbeta i olika organisationer. Jag körde fast på första frågan. Uppmaningen var att lista fem organisationer som jag skulle vilja arbeta inom och sen tala om varför. Jag kom inte på en enda. Nada, det var helt blankt. Jag skippade att fylla i enkäten.

Idag satt jag flera timmar och diskuterade jobb och framtid med en kollega, och trots att samtalet var mycket givande så lyckades jag ändå inte konkretisera vad jag faktiskt vill arbeta med. Och vet du inte exakt vad du vill göra, hur ska du då veta vart du kan göra det? Hur vet jag vilken arbetsgivare jag kan kontakta om jag inte kan sätta ord på hur jobbet jag drömmer om ser ut? Dels är drömmen egentligen i plural, det vill säga jag drömmer om att arbeta med flera skilda saker, och dels så är den väldigt vid. Jag kan säga saker som att "det är kul att jobba med tv det skulle jag kunna tänka mig att fortsätta med". Hm, detta leder mig dock inte så långt eftersom "att jobba med tv" kan innebära i princip det mesta. Och om jag sen försöker hitta dessa "jobba med tv"-relaterade tjänster på exempelvis en jobbbank som Monster.se och använder TV som nyckelord i min sökning så kan resultatet bli allt annat än väntat. Eller vad sägs om bilstereomontör?

Det är därför för tillfället lite lätt stökigt på jobbavdelningen i mitt huvud. Informationen går varken in eller ut och alla far runt som yra höns i jakten på den person som ska ha lösningen på allt. Personen med den ultimata insikten. Något säger mig dock att just den personen beviljades friår av den förra regeringen och ännu inte är tillbaka på sin plats. Men å vad jag ser fram mot att få tillbaka honom eller henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback