Reservkompisar

Har du lust att ta en fika, jag känner verkligen att jag skulle vilja prata med någon? En helt oskyldig fråga om det kommer från någon av dina regelbundna fikavänner, men ack så listig när den kommer från någon nästintill obekant. För det finns vänner och så finns det sådana som är vänner när det passar, vänner på hans eller hennes villkor. Vänner för vilka du är en så kallad Reservkompis.

Reservkompisens kännetecken är att den duger till visst umgänge men inte till annat. Reservkompisen är precis som namnet antyder en kompis som plockas in som reserv när andra kompisar inte finns att tillgå. Den här typen av kompis duger kanske till att fika med en söndag då du har tråkigt, men är inte en vän som du bjuder med på fredagens partaj. De flesta av oss har säkert en och annan reservkompis i byrålådan och många med mig vet säkert även med sig att de själva är någons reserv. Kanske kan vi alla ställa upp på att det är så här det ser ut, åtminstone om vi vet hur situationen ser ut. Jag kan personligen acceptera att jag är stand-in eller en nödlösning, om jag vet att så är fallet och inte känner att jag vill vara mer. Men om den ena vill vara bästis och den andra umgås i nödfall så blir det vissa problem. Det gäller därför att hålla sina reservkompisar kort, så att alla vet vilket förhållande man har. Kan låta hårt men så tror jag det fungerar bäst.

Kommentarer
Postat av: Carola

Väldigt sant o väldigt bra inlägg!

2007-05-06 @ 19:52:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback