Nina Frisk

Efter succén med Masjävlar så var det i fredags dags för Maria Bloms nya film Nina Frisk att entra biosalongerna. Och idag var det min tur att sjunka ner i den röda stolen och svepas i väg, upp, upp i det blå.

Ja, för ganska stor del av filmen utspelar sig faktiskt i luften. I olika flygplan där Nina Frisk glider runt med sitt obligatoriska flygvärdinne-leende. Nina är som du, som jag, som svenskar är mest. Fast kanske med mer pengar än många. Hennes familj är än mer vanlig. Har vanliga problem. Vanliga liv. Maria Blom vet hur man skapar igenkänning, hur man får biobesökaren att tänka, det där kunde ha varit jag.

Filmen Nina Frisk har inte samma förmåga att locka till skratt som Masjävlar, och den lämnar ett och annat osagt till tittaren i slutet. Trots detta tyckte jag om filmen. Den visar hur livet kan vara. Inte den rosenskimrande amerikanska varianten av livet, utan den svenska rätt gråtrista sidan. Och den ger definitivt vatten på kvarnen för dem som gillar uttrycket "det är för bra för att vara sant
".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback