Ifrågasätt Snerikes nation

Jag tycker att alla starkt ska ifrågasätta huruvida de ska gå till Snerikes nation framöver. Orsaken till detta ifrågasättande är att de anställer vakter som behandlar folk på ett helt oacceptabelt sätt. Jag tänker inte säga att alla vakter som arbetar för dem är dåliga, men jag tycker att det räcker med att dem som jobbade i tisdagskväll var under all kritik, för att jag inte ska vilja gå dit på ett bra tag. Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så dåligt behandlad när jag har gått ut på krogen. Vakterna använde sig av en maktutövning som inte kan tolereras och så här i efterhand har det visat sig att det inte fanns EN ENDA anledning till det.

Min kursare, som precis som jag deltagit i en middag på nationen fick sitt kk-kort och kårleg beslagtaget, utan att ha gjort något fel eller få någon förklaring. Både hon och jag var nyktra och under omständigheterna lugna, men vakterna vägrade resonera med oss kring vilket missförstånd som måste ha uppstått, eller förklara sitt beteende. Vi visste inte vad vi anklagades för att ha gjort fel (det vi misstänkte att de trodde vi gjort visade sig dessutom i efterhand inte ens vara förbjudet att göra) och trots att tre vakter blandades in i kaoset som uppstod så fick vi inga svar.  Det vi efter att ha haft kontakt med förste kuratorn på Snerikes nu tror var anledningen till att vakten tog hennes kort (observera att kårleget får de aldrig ta!) var att hon skulle ha släppt in flera personer under kvällen. Om det var detta han trodde och nu hävdar så kan jag inte annat än säga att det är den fetaste lögn jag hört på länge. Hon lämnade inte lokalen en enda gång förrän då hon kom ut för att hämta tillbaka mig in efter att jag besökt Smålands nation ett tag. Vakten kan alltså inte ens ha sett henne tidigare den kvällen eftersom han inte var på plats då vi anlände till vår middag.

Att ett gäng vakter helt kallt kan vägra förklara sig efter att ha tagit en persons värdehandlingar under dennes skäliga protester är förjävligt. Misstänkts du ha gjort något fel så måste du få veta vad och få en chans att försvara dig. Jag har som sagt aldrig någonsin blivit så dåligt behandlad eller kränkt när jag gått ut tidigare. Jag tycker det är hemskt att vi som nations-/restaurangbesökare ska kunna behandlas så här av personer som ska vara där för att upprätthålla ordning och säkerhet. Vi har ingen aning om vad de har för befogenheter, och när de då börjar agera som att de hade samma rätt som en polis så är det i det läget svårt att veta sina rättigheter. Det borde därför ligga i nationers och restaurangers intresse att deras betalande gäster inte ska behöva utsättas för kränkningar av dessa personer.

Jag skulle vilja uppmana Snerikes nation och alla andra som använder sig av vakter att ta sig en rejäl funderare på vilka regler dessa ska följa. Att ta någons värdehandlingar och vägra förklara varför eller verka för att lösa ett missförstånd borde inte vara ett acceptabelt beteende på någon krog eller nation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback