Är det påsk nu?

Jag borde vara van, borde känna till spelreglerna, men ändå blir jag förvånad när handeln nu börjat duka för påskmiddagen. Färgglada fjädrar i riset utanför blomsteraffären, konstgjorda höns och högar med ägg i inredningsbutikerna. En månad är det kvar till påsken och i handelns värld är det nu helt rimligt att sälja gula kycklingar i massor, men för mig kändes det i år ändå konstigt. Kanske beror det på att vintern kom så sent, kanske på att jag inte arbetat med några inköp av påskdekorationer och därför inte haft någon anledning att reflektera över när det är dags för denna högtid. Om påsken kommer som en chock, kommer sommaren göra likadant? Kommer jag en månad innan midsommar tappa hakan när jag ser konstgjorda majstänger pryda affärernas skyltfönster? Kommer hela det här året bli förskjutet för att vintern fick en så sen start att det nu är med otåliga steg jag väntar på att få kliva ur stövlarna? Ett litet tröstande tecken på att sommaren ändå finns inom räckhåll är att jag i förra veckan såg en löpsedel som skvallrade om att tidningen redan nu kunde berätta om vädret i juni, juli, augusti. Äntligen!, som Gert Fylking skulle ha sagt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback