Tvångstankarnas grepp om mig

Dessa läskiga små tankar som som inga andra kan greppa din själ och ditt liv. Dessa små tankebubblor som kontrollerar dina handlingar bortom all rim och reson. Jag har tvångstankar. De är av det vanliga och ganska milda slaget (jag måste alltså inte tvätta händerna med fem olika tvålar och släcka lyset sju gånger varje gång jag lämnar ett rum). Mina tvångstankar består i att jag innan jag ska gå hemifrån alltid kollar en (eller två) extra gång att jag inte har spisen igång, att datorn är avstängd, att högtalarna till datorn är avstängda och att jag verkligen låst dörren. Det vill säga ganska vanliga saker som uppkommit av att jag ibland glömt att göra just dessa saker och på så sätt bekräftat att det är värt att kolla en extra gång. Visst kan man tycka att det väl inte är så farligt att man varje gång man knutit på sig skorna måste trippa in i köket igen och kolla att ingen platta är på (trots att spisen inte använts sedan igår), men det hela handlar om principer. Och principen för tvångstankar är - låter du en få fästa så ser den snart till att locka dit ett gäng andra. Min senaste tvångstanke är att titta att jag verkligen spolat när jag varit på toa (ah kom dock på att jag faktiskt inte gjorde detta under mitt besök i Gävle denna helg, Eureka!!). Detta känns som en lite besvärande grej att hålla på med så jag är fast bestämd med att lägga av med det. Tvångstankar går nämligen att bekämpa, det handlar egentligen bara om att sluta utföra sakerna man känner sig manad till (åtminstone om det är en enklare form av tvång). Därför är det nu dags att sluta med alla dessa saker, även om jag ibland fått vatten på min kvarn genom att titta till den avstängda plattan bara för att inse att den trots allt var på. Tur jag har hemförsäkring - för nu får det vara slut på okynneskontrollerandet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback