Vad du hör och vad du ser

Vi ska dansa in i år, på vår resa genom natten. Eller vänta nu var det verkligen så hon sjöng? Nej det var ju inte det. Dansa i neon tyckte Lena Ph vi skulle göra på åttiotalet. Själv hann jag betydligt längre fram i tiden innan jag insåg att detta inte var en nyårslåt, där vi skulle dansa in det nya året. Med eller utan neon.

Jag är knappast ensam om på detta klot att inte veta vad jag vrålar på stojiga hemmafester eller rökdränkta discogolv. Testa själv att ta en låt du brukar sjunga på och leta fram texten i skriven form. Inte alla ord var riktigt de du trodde va?

Fick två nya låtar att lägga till listan - "jag hade ingen aning om vad jag sjöng", i kvällens Sing a long. Den första var Pink Floyds hit "Another brick in the wall". Här har jag gått i närmare 23-årstid och trott att det ska sjungas "Now we're breaking the wall". Tyckte det passade bra ihop med låtens "we don't need no education", ungarna som bryter ner väggen av förmynderi. Tji fick jag.

Den andra upptäckten gjorde jag i Christer Sandelins "Det hon vill ha". Har alltid sjungit dem står på sina kvinnoben, men det är tydligen så att de står på "sina knän och ber". Ja, det känns ju så här i upplysningstider som att det passar bättre in i resten av låttexten.

Man kan ju fundera över om det gjorts en enda låt som inte fått fel text av någon glatt sjungande, och vilken låt det i så fall skulle kunna vara? 


Kommentarer
Postat av: Magnus

Står på sina kvinnoben är ju en klassiker. Har en kompis som på fullt allvar sjöng "Vi ska dansa ner i ån"...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback