Tur eller skicklighet?

Dina framgångar i livet, beror dem på tur eller på skicklighet? Är du personen som kan ta alla med din smittande charm eller kanske den som alltid vinner på lotteri? Jag tillhör kategorin som saknar tur men som lyckligtvis skaffat mig en hel del skicklighet. Jag är glad att jag har förmågan att i många fall sälja in mig själv för att få jobbet jag vill ha eller liknande, men jag önskar ibland att jag vore mer tursam.

Jag ville så gärna arbeta med ett projekt som heter Kontaktdagarna, som arrangeras nästa vecka på Uppsala universitet. Ända sen jag  första gången hörde om detta arragemang för tre år sen visste jag att det där är något jag skulle vilja vara med och göra. På grund av olika orsaker så har det inte passat att söka en plats som medarbetare de tidigare år då möjligheten funnits för mig, men i år då stämde allt. Jag var på rätt plats vid söktillfället, jag kommer vara på rätt plats under mässdagarna nästa vecka. Och jag hade en bra bakgrund för tjänsten jag sökte. Vad kunde nu gå fel?

Jag var glad och exalterad, vad kul det skulle bli och vad mycket bra kontakter jag skulle kunna skapa mig med svenska företag. Yes. Så innan jul kom beskedet att de femtio tjänster som företagsvärd (som jag sökt i första hand), alla var vikta för studenter som under våren läser på c-nivå eller högre. Jag läser på b-nivå. Jaha, tänkte jag lite besviket, då får vi se vad jag får för tjänst istället. Ingen. Jag fick ingen medarbetartjänst alls. Det var alldeles för många som sökt och projektledarna hade tvingats tacka nej till fler än vad de kunnat säga ja till.

Här var det alltså min brist på tur som spelade in. Jag var kanske en av de mest kvalificerade för jobbet (ja jag vågar säga det med tanke på mitt vanliga jobb), men det spelade ingen roll. Jag hade i princip kunnat vara Gud själv, utan tur kommer man inte hur långt som helst.

Jag är fortfarande besviken, men tänker nu försöka göra det bästa av dessa två kontakdagar genom att gå på intressanta föreläsningar och ett kul gasquesläpp nästa torsdag. Jag får väl hoppas att jag får några chanser där eller någon annanstans att marknadsföra mig själv och visa vilken kompetent person jag är. Det gäller att stå på sig och visa vad man kan och vill. Speciellt om man inte har begåvats med någon tur-gen.

Mer info om Kontakdagarna kommer här framöver, men vill ni veta lite mer redan nu så kan ni kolla in
www.kontaktdagarna.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback