Snön ligger vit på taken

Trots att snön nu ligger vit på taken så tror jag inte att vår käre tomte är vaken. Nej nu har han gått i ide för att samla krafter inför nästa jul. Jag tror att han känner sig missnöjd med den som var. För tomten måste helt klart tillhöra dem som drömmer om en vit jul. Jag kan ju bara föreställa mig hur varmt det blir i hans dräkt när termometern visar 6 plusgrader. Å lägg sen spriten och all gröt till det. Oj oj, risk för överhettning fram på småtimmarna. Nej nästa år får vi hoppas att han får det kallt och skönt runt fötterna.

I dag är väl i alla fall dagen då julen ska städas bort och det nya och fräscha ska fram. När det gäller inredning så verkar det fortfarande vara vitt som gäller. Kanske för att vi haft en så grå jul hittills, att varje chans till ljus bara måste tas tillvara. Vitt passar dock mig bra. Jag har tema vitt och brunt för tillfället och om jag har tur kanske jag till och med kan ha kvar lite av det vita julpyntet ett tag till. Undrar hur det är med adventsstjärnorna, måste de tas ner redan nu? De skänker ju så fint ljus i mörkret.

Märkte dock när jag igår inspekterade utbudet i Uppsalas inredningsbutiker att jag börjar bli sugen på grönt igen. Hittade jättefina, konstgjorda gröna blad som buntats ihop. Oj det där lät ju inte värst snyggt, men jag lovar det var det. Dem går antingen att ställa på golvet eller på en bänk eller ett bord. Eftersom jag under min tur på stan försökte vara ekonomiskt lagd och inte köpa allt jag såg och ville ha, så fick inga gröna blad följa med hem. Men bara jag bestämt mig för var dem ska stå (det var det jag beordrade mig själv när jag ville köpa dem) så ska de nog tas sig hit snart. Blev även sugen på en vit lampskärm och sitter just nu och funderar på om den är tillräckligt stor för golvlampan bredvid soffan. Det tror jag nästan den är.

Det tråkiga är att jag inte borde springa och köpa alla dessa saker. Jag skulle inte säga att jag har dålig ekonomi, mer att jag kanske lever som att jag hade lön från ett heltidsjobb, trots att det inte är fallet. Och sist jag kollade mitt konto så var det inte lika välfyllt som jag kunnat hoppas på. Hm, tråkigt, men som arbetande student så är det nog ganska rimligt. Tröstar mig dock med ett uttryck som min mamma brukar använda när det kommer till pengar och att spendera mer än man borde - "Det ordnar sig alltid". Och ja vad kan jag säga, hittills har det alltid gjort det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback