Schlager

Jag erkänner mig skyldig direkt, jag är en Schlagernörd! Jag älskar schlagermusik. Inte så att jag inte tycker om annan musik, jag älskar musik av de flesta slag. Men schlager har en liten speciell effekt på mig.

Sitter just nu ensam hemma en lördagkväll. Här händer inte mycket, mysbyxorna har dragits på (jag vill ju inte töja ut jeansen i onödan), tv:n växlar snällt mellan olika kanaler och program. Ögonen sluts och öppnas igen när huvudet trött vilar sig på soffkuddarna. Halsen värker och jag önskar så att jag var någon annanstans. För just den här helgen så känns det lite extra trist och tråkigt att vara här ensam för soffmys. Citatet "En kyss är en påminelse om att två huvuden är bättre än ett" poppar upp i hjärnkontoret, men ja ja nu är jag ju ändå här. Och ingen har väl blivit gladare av att sura, nej tänkte väl det. Så när jag via msn får ett tips om att Arjas Högt över havet spelas på Svenska favoriter så är inte min handlingskraft långt borta. När jag sen hör att denna trevliga radiostation fredagar och lördagar har Schlagerparty så är lyckan gjord. Okej jag bli sittande här med endast ett huvud att tillgå, men jag kan göra det med ett leende på mina läppar.

Det är fascinerande tycker jag hur vi kan styra våra känslor med musik. Genom lite toner och några, ibland inte ens välvalda ord, så kan vi gå från gråt, till skratt, till ilska, till längtan. Alla känslor finns där hela tiden och beroende på om vi väljer att överskälja våra hörselgångar med R.E.M:s Everybody hurts eller Pelle Almgrens Om å om å om igen, så blir känslorna vi känner vitt skilda.

Jag vill fortfarande vara någon annanstans ikväll, men nu kan jag i alla fall roa mig lite den tid som är kvar innan jag ska sova och förhoppningsvis kurera min lilla förkylning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback