När vi ändå är inne på ämnet

Okej det finns låttexter som är träffande och så finns det som verkligen hits home. I förra årets melodifestival så deltog Linda Bengtzing med låten Jag ljuger så bra. En låt med text av fru Pling och låt mig bara säga det krävdes bara en lyssning.

Jag är en textmänniska. Jag kan tycka om låtar med urkass melodi bara för att dem har en textrad som faller mig i smaken. Och nästan alla låtar jag hör kan jag få att passa in på mitt eget liv. Det ni! Varsågoda att testa, jag skojar nämligen inte, jag har ytterst lätt för att identifiera mig med andra.

Tillbaka till inledningen, Bengtzing som ljuger så bra. Låten trallar på och jag känner att jodå visst kanske man kan känna igen sig här och där...sen kommer det: " Men ibland är det svårt att va stark inte följa sitt hjärta. Å inte skicka ett dumt sms att jag saknar dig så" Haha kniven i hjärtat, schack matt. Behöver jag säga been there done that.

Jag är ju knappast ensam, men frågan är om man kan yrka det som försvar. Kan man verkligen säga att okej jag gjorde fel, men titta hur många andra som också gjorde det. Nej du juryn skulle skratta ut en direkt.

Fast det spelar ingen roll. Man lär sig inte ändå. När det är fest (i mitt fall oavsett om alkohol intagits i stor eller liten mängd), när humöret är uppe, när huden klibbar lite efter vild dans. Då, just då, sätter begäret in, tanken väcks. Om jag kanske skulle skriva ett litet sms till honom (föremålet växlar). Bara ett litet. Det visar ju att jag bryr mig och att jag tycker om honom. Det gör ju ingenting om han inte svarar, nej då det kommer inte alls kännas det minsta jobbigt imorgon. Inte alls. Å vad då man lever ju bara en gång. Så stor grej är det ju inte.

Knappar på mobilen trycks med van hand in, en efter en. Vad som skrivs beror på humör och mottagare. Kanske blir det en del av en låttext jag vill känna din kropp emot min... Kanske bara ett litet "Hej jag är ute å dansar, saknar dig." Det spelar ingen roll, misstaget är i 99 fall av 100 detsamma.

Jag gillar själv att få sms. Alla tider på dygnet (reklam ingår inte här!). Men nåt säger mig ändå att 1. Antingen är killar annorlunda och gillar inte det, eller så 2. gäller det att välja vilka killar man skickar dessa nattliga meddelanden till. Kanske är killen som dumpade dig förra veckan inte den bästa att deklarera din kärlek för. Inte heller han som du ändå vet har mobilen avstängd nattetid och kommer se det först när han vaknar upp på väg till jobbet morgonen efter.

Nej mitt råd till killar, tjejer och mig själv. Sms:a så genomtänkt det går när ni festar. Men när ni misslyckas tycker jag ni ska trösta er med orden vad gör det om hundra år och tanken att tycker man om någon så är det faktiskt ganska snällt ändå att säga och visa det.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Been there, done that...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback