Mums på tentan

Kras, prassel, slurp, smask. Förtärande av ätbart och drickbart är stort och vida spritt i Uppsalas tentasalar. Det tuggas krispiga äpplen, banan, smaskas räkostmackor, prickigkorvmackor, äts choklad, smågodis, dricks vatten, energidryck. Ja någon hunger råder då inte bland studenterna då det  pågår tenta. Det är oerhört fascinerande att ta sig en eller ett par minuter och bara insupa alla de intryck som finns i denna sal och då framförallt hur olika ät- och drickbehoven ser ut hos oss som snart ska skriva eller räkna för glatta livet.

Idag skulle vi skriva och jag hade bunkrat bra som vanligt, trots att jag med ganska stor säkerhet visste att jag inte skulle bli en långsittare denna morgon. Framför mig på bordet fanns följande: en 33 cl julmustflaska vars innehåll bytts mot vatten, en banan, två kexchoklad, en (dubbel i och för sig) räkostmacka, en bläckpenna, två blyertspennor, två sorters stift, (inget sudd!, tur det fanns ett på ena pennan), kårleg, körkort, papper om jag skulle bli akut snorig och till sist läppbalsam. Detta är en ganska vanlig tentapackning för min del, men definitivt inget standard kit bland alla studenter i stan. Nej då vissa har inte mer än en penna och vissa har ( ja det är sant) mer än vad jag hade. Idag hade jag klarat mig med en penna och ett sudd för under min timme på platsen så användes endast det. Det jag mest observerade och funderade kring när jag satt där i salen var att så många har med sig energidryck. Hjälper det verkligen? Och oj vad många sorter det finns, vissa hade jag aldrig sett förut.

Vad har du med dig när du skriver tentor/har prov? Skriv en kommentar och berätta. Är det kanske något essentiellt jag glömt i min uppsättning?

Kommentarer
Postat av: Nickenyfiken

Jag brukar gärna ha en banan, sen en cola light. Kanske en chokladbit om inte bananen fixar blodsockret. Pennor X flera, sudd bara det som finns på pennan.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback