Jag tänker säga DU till prinsessorna

Jag tycker det är rent utsagt fånigt att vi inte ska få säga Du till kungligheter, utan måste titulera dem eller säga Ni. Hur förlegade får vi bli? Jag har alltid varit en förespråkare för monarkin. Tyckt att det är lite mysigt med kungahus och även sett dem som bra ambassadörer för våra länder. Trots detta vill jag faktiskt ifrågasätta det sätt vi behandlar de kungliga på. Och även andra vi anser vara förmer än andra. Det här med att rulla ut röda mattor längs vägen de ska gå eller inte kunna prata med dem som vanligt folk, är det verkligen ett rimligt beteende om vi tänker efter? Vi kan se upp till människor och vi kan ha våra maskots i vackra klänningar på galor, men fundera ändå på vilka som verkligen förtjänar att få gå på röda mattan eller få stående ovationer. Kanske är det inte Christer Fuglesang eller Kronprinsessan Victoria som är ditt självklara val.

För er som tycker det är lite spännande med kungligheter så startade TV4 i kväll ett nytt program som heter Prinsar och Prinsessor. I dag fick vi följa Mette-Marit och nästa vecka är det Prins Charles som linsen vilar på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback