Hej, kom och hjälp mig!

Igår drog TV4:s nya fredagshumor igång, Hjälp!. Ja den heter så denna serie av korta klipp med sketcher av svenska komiker. Eller sketcher är kanske fel att kalla det, för jag tror att man kommer få följa samma karaktärer under seriens gång. Den ena knäppare en den andra. Alla på besök hos en psykolog för att bli av med sina nojor, eller förbättra sina liv på ett eller annat sätt.

Den som tilltalade mig mest var Johan Rheborgs figur. Kanske gillade jag honom bäst för att han har problem med något jag själv ibland tror jag lider av, om än i betydligt lindrigare form. Otålighet. Jag känner också hur jag blir enormt stressad över folk som går eller gör saker sakta, som är i vägen där jag ska ta mig fram och som stoppar flödet och rytmen för oss andra. Jag känner inte att jag som Rheborg-figuren vill jaga gamla tanter med bil längs trottoaren, men en eller annan knuff för att få en slö tonåring genom dörrarna på tågstationen känns ibland ruskigt nära. Jag ropar redan saker som "men gå inte på cykelbanan då idioter" till ungdomarna som hindrar min väg till universitetet, om än bara i mitt huvud eller tyst ner i halsduken. Men ändå.

Det ska bli kul att se vad som blir av den här serien och vilka mer problem man kommer kunna känna igen sig i och börja fundera på om man ska söka för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback