Donera dina organ när du inte behöver dem längre!

Jag blir så upprörd när jag nu på Nyheterna hör att Sverige är sämst i västvärlden på organdonation. Varför? Vad är det som gör att vi inte ens när vi är döda kan vara solidariska och ställa upp för varandra?

Jag har många gånger hört bekanta och andra i min omgivning argumentera för varför de inte vill donera sina organ, men jag förstår dem likväl inte. Hur kan man argumentera övertygande för att man ska låta användbara, livräddande organ brännas eller begravas i jorden? Hur kan man säga att man väljer att inte rädda liv när man kan? Okej om det handlar om mitt liv eller deras, om att behöva offra något man behöver för någon annan, då skulle även jag kunna bli egoistisk. Men här handlar det om att något jag redan haft glädje av kan vara till glädje för så många andra (alla anhöriga till den som får organet, och vem vet han eller hon kanske i framtiden hittar botemedlet mot aids), när jag inte längre har någon användning för det.

Jag är anmäld till donationsregistret och tycker att det är en självklarhet. Jag har heller inte gjort några undantag om vad jag vill donera. Ta allt ni kan, ju mer desto bättre. Jag tycker att alla ni som läser det här också ska anmäla er till donationsregistret. En av anledningarna till att Sverige som sagt är sämst på donation i västvärlden är att anhöriga ofta får ta beslutet kring donation coh då säger nej. Så gör någonting för världen och gör det nu.
https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Kommentarer
Postat av: Johanna

Anmälde mig direkt när jag hade fyllt 18 eller hur gammal man nu är tvungen att vara! Håller med dig om att det är viktigt! Det finns så många som man kan hjälpa! En person kan donera organ till 8-9 olika människor! Tänk vad många man kan hjälpa!!

Postat av: Cerese

Många väljer att inte donera sina organ p.g.a religionens synpunkt och sedan finns givetvis andra anledingar. Man har rätt att välja, JA eller NEJ. Jag är själv anmäld till donationsregistret men har full respekt för de som väljer bort detta.

2007-01-30 @ 21:23:25
URL: http://www.cerese.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag vet att man har rätt att välja JA eller NEJ till donation av sina organ. Jag vet också att många väljer NEJ av religiösa skäl, men också av andra. Det hindrar mig dock inte från att tycka att det är en självklarhet att donera sina organ om det kan rädda andras liv, eller bara hjälpa andra människor. Enligt mitt sätt att se på livet så är religion inte så viktigt att det kan gå före chansen att hjälpa andra genom att donera organ jag själv inte behöver mer. Jag respekterar att andra väljer att låta bli, men jag har svårt att förstå hur man kan välja en livsåskådning som hindrar en från att hjälpa sina medmänniskor på detta sätt.

2007-01-30 @ 22:47:29
URL: http://tidholmstankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback