Do you wanna dance?

Under the moonlight, squeeze me baby all through the night, oh baby do you wanna dance? Jag är så danssugen just nu. Kan knappt bärga mig tills mina danslektioner drar igång igen. Höstens hit salsan ska byggas på med en fortsättningskurs i kubansk och en nybörjare i LA Style. Tänkte dessutom slänga in lite bugg och eventuellt country linedance! Det ska bli så så kul. Jag saknar fortfarande jazzdansen, men tror inte att det blir någon sådan nu under våren. Chassér och piruetter får göras hemma i vardagsrummet. Stretchningen skulle jag dock behöva komma igång med igen. Jag har aldrig varit vig, inte ens som barn när jag höll på med voltige (gymnastik på hästryggen) och för varje år blir det bara värre och värre. Jag vill ju så gärna kunna gå ner i spagat och split, men med en så låg smärttröskel och dåligt tålamod så är det inte det enklaste att lära sig. Men det står ännu på listan med "saker som jag skulle vara en bättre människa om jag kunde" ;), så vi får väl se. Streetdance och orientaliskt är två andra dansformer som jag testat men som nog tillsvidare får förpassas till dansgolven på Uppsalas uteställen och nationer. Fast om jag skaffar terminskort på dansen så skulle jag kanske kunna klämma in några sådana pass med. Det är alltid bra att få chansen att försöka hitta rätta streetstilen ( mitt stora problem, är därför jag tröttnat lite) och att öva chimmys (skaka rumpan) har alla tjejer nytta av i dagens Shakira-inspirerade samhälle.

Jag tror att många människor skulle må bra av att dansa lite mer. Inte bara för att det är ett kul sätt att få röra på sig och förbättra sin koordination, utan mycket för att det är ett sätt att lära känna sig själv, sin kropp och hur man känner sig bekväm med den ihop med andra. Här är pardans av något slag en perfekt grej. Ta salsan till exempel, där pågår ett spel mellan tjejen och killen och när det är riktigt bra så är det osande hett. I början när det inte är riktigt bra så är det nervöst och varje gång du och din partner får ögonkontakt så tänker du skräckslaget - stöter han på mig nu? Allt eftersom ni lär känna varann så försvinner dock den där jobbiga känslan och leken tar vid. Dans i par handlar om att ge och ta.

Kom ihåg det handlar inte om att dansa bäst eller snyggast. Det handlar om att ha grymt kul och äga dansgolvet. No one puts baby in a corner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback