"Det är bara ord som, ord som jag lånar...

...det är bara ord som redan finns." (Lisa Nilsson-låt)

Jag har en förkärlek för citat. Stora som små, bra som dåliga. Egna och andras. Jag brukar resonera så att om någon nu lyckats säga någonting bra, varför inte använda sig av det igen istället för att själv komma på något halvbra. Jag har perioder då jag försöker skriva ner dem citat jag gillar (i hopp om att kunna använda dem någon dag) och då finns det en TV-serie som givit mig extra många. Serien är One Tree Hill. Här får du följa high school ungdomarna i staden Tree Hill och här levereras ofta nåt pompöst, långt och tänkvärt som avslutning på avsnitten. Mitt absoluta favoritcitat från denna serie är:

" If you're always looking for reasons not to be with somebody, then you'll always find them. But I guess at some point maybe you should let go and give your heart what it deserves."

Detta är en favorit för att det dels är vackert sagt (huvudpersonen Lucas försöker få sin mamma att satsa på sin ständiga kärlek Keith), samt för att det faktiskt är sant. Jag tycker också att man måste ge saker en chans. Pratade med en kompis igår om det här fenomenet med att dejta (det kommer en krönika från mig om skillnaden mellan det jag väljer att kalla fördejta, dejta och att vara ihop) och hur tråkigt det är att så många inte ens ger det en chans. Att det tyvärr är rätt ofta man känner att man slutar träffa någon utan att egentligen först  ha givit det en chans att bli något. Vad är vi egentligen rädda för?

Ett annat fint citat från samma amerikanska serie är följande, som ska vara skrivet av Ida Scott Taylor:

" Do not look back in grieve of the past for it is gone. And do not be troubled about the future before it comes. Live in the present and make it so beautiful that it will be worth remembering."

Enklare sagt - carpe diem, sees the day (alltid osäker på stavningen här), fånga dagen.

En av mina vänner har ett bra citat som jag tycker kvalificerar in sig till att omnämnas här och det är som följer:

" You can't touch greatness without flirting with danger."

Vet inte om hon hittat på det själv eller lånat det, men i vilket fall som helst så faller det mig i smaken.

Om du har några bra citat som du vill dela med dig av till mig så får du väldigt gärna göra det. I utbyte lovar jag att ge dig ett till ur mitt aldrig sinande förråd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback