Dekorera mitt liv

Jag känner att jag börjar bli mer och mer säker på vart jag vill föra mitt liv. Jag tror att många av dem känslor jag känner och konstiga tankar och drömmar som jag har inte ska tryckas undan och ignoreras. Jag tror att tecknen som om och om igen uppenbarar sig är värda att lyssna på. Äntligen så tror jag att jag vet. Men vägen dit är ännu grumlig.

Jag ska jobba med inredning. Jag vet inte hur, men efter många om och men så står det mig nog ändå klart att detta är något jag ska göra. På ett eller annat sätt. På hel- eller deltid. Alternativt ska jag bli onödigt rik så jag har möjligheten att inreda och inreda om hemma hos mig själv när än lusten faller på, vilket är ofta. Men det alternativet känns ändå inte riktigt lika rimligt.

Att vägen för mig i livet nu ändå har uppenbarat sig, kanske inte rak och molnfri, men ändå synbar beror på ett antal insikter jag kommit till. Jag tror att någon som kan drömma om och längta efter att få besöka SIA:s (inrednings- och presentföretag,
www.sia.se) utställningslokal i Frihamnen har ett starkt band till inredning och dekor. Att jag till och med kan känna sorg eller frustration vid tanken på att jag inte vet om jag får åka dit igen, bekräftar bara det hela. Att samma person kan få tillfredsställelse bara av att stanna till vid tidningshyllan i mataffären och titta på inredningmagasinen, du läste rätt TITTA, köp är inte ens en nödvändighet, vittnar än mer om att ett intresse finns. För en tjej mellan 20 och 25 är det inte heller ett helt vanligt beteende att hellre spendera tid bland affärernas ljuslyktor och serviser än bland klädgalgar och skohyllor. Har jag bevisat min poäng, eller ska jag fortsätta?

Det som återstår att komma underfund med är hur jag ska arbeta med inredning. Och om jag behöver skaffa mig någon utbildning inom området (hoppas inte det, jag vill gå lärlingsvägen och jobba mig upp, det är mer min grej). Ska jag arbeta med homestyling, försäljning, kanske skriva eller göra TV om inredning? Vad har jag för förutsättningar och vilka är mina begränsningar? Jag vill ha ett roligt, utvecklande och välbetalt jobb. Mina planer på att gå en dekoratörsutbildning i Leksand har därför, åtminstone för tillfället, slagits ur hågen. Visst gillar jag att göra butiksskyltningar, men det känns som att ett jobb som dekoratör i någon butik riskerar att både bli för enahanda och tråkigt nog också för dåligt betalt. Pengar är definitivt inte allt, men det finns ingen anledning att inte satsa högt. Och ska man ha ett jobb med dålig lön så ska det antingen vara något man brinner för, ett nödvändigt ont eller en tillfällig sysselsättning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback