Dålig koll

Jag måste skaffa mig bättre koll. Jag har gått från att vara en väldigt uppdaterad person till att många gånger vara helt clueless. Hur gick det till? Under högstadie- och gymnasietiden hade jag full koll på nyhetsläget. Jag visste vad tidningarna skrev om och vad TV och radio pratade om. När det var dags för veckans nutidsorientering (vi hade frågestund en gång i veckan då aktuella händelser skulle ringas in genom 1, 2, X -frågor) så låg jag ofta bra till. Det är i alla fall så jag valt att minnas det.

Så när gick det fel? När slutade jag veta vad som händer och fötter omkring mig? Och varför? Jag har ett jobb som gör att jag både har möjligheten och borde veta vad som händer i min omvärld. Trots detta ställs jag allt oftare inför det faktum att jag faktiskt inte vet, inte har hört, inte har läst. Jag tycker att jag ser på nyhetssändningar på TV, men jag minns ändå inte vad som sagts. Jag kan erkänna att jag inte läser Aftonbladet och Expressen, eller någon dagstidning. Men kanske borde jag det?

Mitt ovetande har gått så långt att jag helt missat stora saker som sker. När orkanen Katrina drog fram i USA så var det inget jag blev medveten om förrän flera dagar in i katastrofen. Det är inte okej. När jag för några månader sen började min kurs i verksamhetsstyrning så visste jag inget om Scania - MAN-affären. Hur hade det helt och hållet kunnat gå mig förbi?

Jag jobbar ju till och med med nyheter, så var gick det fel? När blev jag ovetande och isolerad? När stängde jag av? Och viktigast av allt, hur hittar jag på-knappen igen? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback