Boktips från bokhandlaren

Har kanske inte sagt att jag jobbar med att sälja böcker. Nu för tiden är det Akademibokhandeln i Fältöversten på Östermalm som då och då får nyttja mina färdigheter, men jag har även varit bokhandlare i en småstad. Eller bokhandlarbarn kanske är mer korrekt att säga. I mer än tio år hade mina föräldrar bokhandel (och försäljning av allt annat du kan tänkas vilja köpa, nästan i alla fall) i Östhammar, en liten stad vid Roslagskusten. Där jobbade även jag och krängde pocketbok efter pocketbok, en hel del Kjell Eriksson-deckare och signerade Jan Guillou-böcker.

Mitt bokintresse är stort, även om den egna läsningen tyvärr bara blir mindre och mindre. Tiden bara flyger iväg och eftersom semester med en bok på stranden är ett avlägset minne (i sommar måste jag åka bort) så känns det som en evighet sen jag kunde läsa ut en bok på några timmar. Jag har hållit på med Marian Keyes senaste, "Anyone out there" i flera månader, något som verkligen inte är likt mig eller gör boken rättvisa. Två saker står på min att-göra-lista när det gäller min läsning: Ta mig tid oftare och lära mig snabbläsning. Jag läste med hög hastighet som yngre, men ju äldre jag blir desto långsammare läser jag, med alla problem det medför (kommer ett inlägg om detta framöver).

Nu vill jag i alla fall komma med några boktips för myssöndagar hemma i soffan eller stormfyllda vardagsnätter nerkurad under täcket.

Vänninan, Storlek 37 och O.S.A av Denise Rudberg. Ska läsas i den ordningen. Böckerna är fristående, men många av karaktärerna återkommer och huvudpersonen i den ena boken blir en bifigur i den andra. Avhandlar problem och glädje bland Stockholms överklass.

Jenny S och Matilde också dessa av Denise Rudberg. Denna kvinna kan skriva så läs, läs, läs.

Tjuvarnas marknad av Jan Guillou. Den enda bok jag läst av denne välkända författare. En historia om fusk bland höjdare. Ett roligt inslag är att Guillou fingerat en del namn på kända advokater med flera som lätt går att koppla till riktiga personer.

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. En bok som gör att du vill ligga sömnlös om natten. Historien är belagd i Barcelona och är spännande, spännande.

Så, där har ni några tips. Fler kommer framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback