Är du säker på att du vet vad du är?

Dem som någon gång gjort högskoleprovet kan ha ställts inför den vetskapen att de faktiskt inte visste det de "visste". Jag hade flera ord som jag var helt säker på att jag kunde betydelsen av, kanske till och med brukade använda, men som sen visade sig betyda något helt annat när jag fick dem på ett högskoleprov. Och det är just det där med att använda ord som man inte vet den korrekta betydelsen av som fångat mitt intresse idag.

Jag har ett lysande exempel på hur fel det kan bli. Hur man kan säga att man är något helt annat än det man tror att man säger sig vara. Jag har ett ord som jag under hela min livstid använt trots att det definitivt inte passar till att beskriva mitt sätt att vara. Jag har till och med sen jag fick veta vad det innebär av ren vana slängt mig med ordet. Tur att det inte verkar vara så många andra heller som vet vad jag faktiskt pratar om. Jag skulle nästan kunna slå vad om att de flesta av er använt detta ord. Åtminstone om ni är eller som barn var en person som tyckte om att synas och höras, gärna spelade teater och sjöng. Då har ni med ganska stor säkerhet sagt att ni är detta. 

Ordet med stort O är Exhibitionist. För mig ett ord som visar att jag tycker om att stå i centrum och något som kan beskriva att jag under min uppväxt helst ville ha jobb som skådespelerska, fotomodell eller programledare. Som jag brukar säga "jag har alltid var lite av en exhibitionist". Om du nu slår upp detta ord i ordlistan så lär du finna en defintion som kanske inte känns riktigt lika passande för just dig. Jag vet i alla fall att jag själv inte kände igen det som något som karaktäriserar mitt sätt att vara.

Defintion av exhibisionist: person som har en sjuklig drift att visa sina könsorgan för andra.

Nja, känner jag väl inte riktigt igen. Som tröst finns det även en  allmännare använding av ordet omnämnd, och det är just liknelsen med skådespelare och att tycka om att visa upp sig för andra. Men det känns lite som en klen tröst i sammanhanget. Det räcker med att en person missförstår en för att lätt ansträngda situationer ska uppstå eller skamliga förslag ska läggas framför ens fötter. Nej, se upp med orden. Du vet inte alltid vad de verkligen betyder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback