20 dec Glamourprinsessan

Modeorakel enligt Aftonbladet, Årets bloggare enligt Plaza, den sjunde viktigaste personen i mediesverige enligt Expressen, trevlig och framgångsrik enligt...mig. Imorse träffade jag Karolina Lassbo, soon to be nybakad jurist hämtad direkt från en av Uppsalas otaliga studentkorridorer. En ung kvinna osandes flärd och lyx även halv nio en onsdagsmorgon. Kanske var hon extra piffad för sin medverkan i TV4:s Nyhetsmorgon GävleDalarna Uppland, men något får mig att tro att hon frambringar en del glamouravundsjuka även måndag, tisdag, torsdag. Och vad kan man vänta av en tjej som går under namnet Glamourprinsessan.

Detta är ingen hyllning till Karolina Lassbo. Men sittandes här på min kammare skrivandes detta blogginlägg, kan jag inte låta bli att skänka några rader till årets bloggare. Hon har ändå lyckats göra det jag gör just nu till något lönsamt och maktskänkande. Det tycker jag är värt att notera. Vissa väljer att se det som imponerande, andra kanske som ett bevis på att det var bättre förr. Jag stannar vid att säga att det är fascinerande vilken utgångspunkt man än väljer.

De senaste dagarna har fyllts av en del bloggprat med mina kollegor och det jag kan konstatera är att skepsisen är stor. Varför ska vi plötsligt göra våra dagböcker offentliga och varför tycks inga detaljer vara heliga längre? Och den kanske största frågan av alla, varför vill folk läsa om det? Den sista frågan ser jag inget större problem med att svara på, för för mig är det enkelt. Nyfikenhet, avundsjuka, vetgirighet, självupphöjelse - där har ni ert svar. Har vi inte alltid velat veta vad kompisarna skvallrar om borta i hörnet. Velat höra om personer vi tycker har ett mer spännande liv, ett liv vi önskar vi själva en dag ska ha. Velat veta allt om just allt, men också om ingenting. Och visst är det också skönt att läsa om dem vi inte vill vara som. Någon som ger oss chansen att tänka, jo jag är nog rätt bra ändå. Frågorna om varför vi ska ha offentliga dagböcker eller varför inga detaljer är privata och heliga längre, är dock svårare att svara på. Här vore det kanske läge att koppla in en statsvetare eller beteendevetare.

För er som blev nyfikna på Glamourprinssesans TV4-medverkan rekommenderar jag en titt på
www.tv4.se/uppland, "våra sändningar", nyhetsmorgon 20 december 2006 del 1 och del 2.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback