Utbildning och yrke upprör

Känner att jag ville göra den här kommentaren till mitt inlägg "Är du ditt yrke?" synlig för även dem som inte klickar sig in bland kommentarerna. Den är skriven idag av Anna:


"jag håller inte med i er diskussion. jag är legitimerad sjukgymnast. jag skulle bli väldigt ledsen och besviken om ngn som inte hade samma yrke och utbildning som jag titulerade sig med mitt yrkesnamn. det är väldigt fräckt att kalla sig t. ex journalist när man inte är det. jag tycker att fler yrken skulle behöva legitimeras, lärare högst upp på priolistan, för det finns faktiskt folk som lägger ner tid och pengar på att skaffa sig ett yrke. sen finns det dom som smiter undan hela livet, tar den lätta vägen men ändå tycker att man förtjänar att kalla sig journalist, lärare, sjukfymnast, sjuksköterska osv osv. legitimation till alla yrkeskategorier så slipper man en massa wannabies. och tänk vilken självkänsla det kommer bli om man är legitimerad lokalvårdare. skaffa er en utbildning och sluta lev på andras hårda arbete. det är på grund av er som lönerna inte kan stiga, människor utan kunskap och utbildning som tror att de kan sin sak."


Mitt svar till Anna blir som följer:

Jag kan hålla med dig till en viss gräns. Det finns en del yrken där det finns en självklar utbildning och där det man lär sig på utbildningen är en fullständig nödvändighet för att kunna bedriva sitt yrke - läkare är ett bra exempel på ett sådant yrke. Jag hävdar inte att man ska ha lärlingsutbildning för läkare eller att man ska kunna arbeta som läkare utan legitimation. Jag ser dock en enorm skillnad mellan läkarutbildningen och de utbildningar som säger sig göra folk till journalister. Och det tror jag även att du skulle göra om du tittade närmare på dem. Journalistutbildningar runt om i världen kan se ut på hur många sätt som helst och vara av varierande längd. Frågan är då, är det bara dem som läst tre år på JMK i Stockholm, JMG i Göteborg eller journalistutbildningen i Sundsvall som får kalla sig journalister? Dem som läst på folkhögskola, utomlands, byggt på sin universitetsexamen med ett år journalistik - är inte dem också journalister? I synnerhet om de arbetar som det? Kan man inte vara journalist om man arbetar på en tidning eller tv-station om man inte läst någon utbildning? Jag vet inte kanske ska man då kalla sig reporter, fotograf, redigerare, men jag tycker nog ändå att man kan kalla sig journalist. Åtminstone tänker jag tycka det tills någon ger mig en klar definition av yrket, står det där att det krävs en specifik utbildning (som inom läkaryrket) så är jag helt klart beredd att ändra min ståndpunkt. Men fram tills dess tänker jag fortsätta kalla mig journalist - för jag har både en utbildning (om än kort) inom området och arbetar som reporter.

Sen kan jag väl säga att jag tycker att Anna har en lite trist syn på folk som inte utbildar sig. Som att man skulle vara sämre på det man gör för det. Kom igen, skolbänken är knappast ända chansen till kunskap och det är enligt mig jävligt dumt att hävda att man nödvändigtvis ska ha bättre betalt för att man har ett papper från ett universitet eller en högskola. Jag vet med säkerhet att man inte i alla lägen kan mer för att man utbildat sig inom skolans väggar istället för inom arbetslivet. Värdera människors kunskap inte deras utbildning och ge även dem som inte kan eller vill studera en chans att nå lika långt. Sen kan jag förstå att man vill ha igen pengarna man lagt ner på sin utbildning när man kommer ut i arbetslivet, men att hävda att dem som tillskansat sig kunskapen på annat sätt skulle "smita undan" och därför ska ha sämre betalt och till och med är orsaken till dem låga lönerna det tycker jag är fräckt.

Till sist så tycker jag att det är bra att folk, som Anna, kommenterat inlägget. Vi behöver inte tycka lika om allt, men det är ändå viktigt att framföra sina åsikter. Jag tror dessutom man kan lära sig mycket genom att lyssna på andras argument. Ibland blir man än mer säker på sin åsikt och ibland ändrar man sig helt.

Kommentarer
Postat av: Anna

ja du, vad ska man säga. om de inte ens sökte en journalist så tycker jag inte att du ska kalla dig en. självklart kan man få kunskaper utan högskuleutbildning, det är därför inte alla yrken kräver högskoleutbildningar. men det behövde jag faktiskt inte en wannabejournalist att tala om för mig. men du får självklart kalla dig vad du vill eftersom ditt självförtroende verkar kräva det. jag hade tyckt det vore vackrare om du stod för det du var outbildad, för det är inget att skämmas för att välja ett yrke som inte kräver en högskoleutbildning. men då borde du vara stolt över det inte sträva efter att vara ngt du inte är. stå upp för dig själv och sluta skämmas.

2007-02-12 @ 20:21:12
Postat av: Magnus

Svar till Anna.Eftersom yttrandefriheten är grundlagsskyddad är det viktigt att alla medborgare får vara delaktiga i debatter, både i skrift och tal. Det är t.ex. därför i Sverige en Justitieminister inte promt behöver ha studerat juridik. Likaså behöver inte en författare ha gått någon skrivarkurs, eller en journalist gått på JMK. Fastän utbildning naturligtvis vässar verktygen så har både författaren och journalisten, precis som konstnären, ett så kallat begåvningsyrke.

2007-02-13 @ 13:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback