Stockholm - Uppsala 1-0

Japp när det gäller piffighet så vinner Stockholm över Uppsala. Att ta en fika i huvudstaden och bara kolla på folk slår kaffe och kaka i studentstaden med hästlängder.

Uppsala må vara en påstridig lillebror till Stockholm. Ett syskon som kämpar hårt för att hänga med och hålla humöret uppe, men jag tycker ändå inte att det räcker hela vägen. Uppsala är och förblir ändå lite mer av landet, lite mer av säkerhet och jantelag - lite mer lagom. Visst finns det dem som hänger med i modesvängen, som känns trendiga och ja ni har redan sett ordet "piffiga", också längs Fyrisån men de är få i jämförelse med dem du möter kring Slussen.

Stockholm är inte bara posh och fina gatan, där finns alla stilar och rädslan för att sticka ut känns längre bort. Kanske ser jag den här bilden för att jag inte bor där, kanske skulle jag säga annorlunda om jag gjorde det. I vilket fall som helst så är det för en person som mig - någon som gärna vill klä mig klassiskt snyggt och kvinnligt, men som ofta fegar ur lite på vägen och känner mig obekväm i kjol även om jag vet att det är snyggt - kul att få se alla dessa fina, uppiffade personer. De som känns snygga och trendiga även till söndagsbrunchen. De får mig att känna att jo jag ska nog försöka mig på det där ändå. Kan dem så kan jag. Våga vara fin och business-klädd även om du ska sitta och plugga hela dagen. Man behöver inte jobba på kontor i Stockholm för att ha skjorta och kavaj på dagarna.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback