Skönsjungande skräll

Att Sarah Dawn Finer gick direkt till final i Melodifestivalen skulle jag beskriva som en skräll, men också som ett bevis på att ibland går kvalite före kändisskap. Jag röstade inte själv på Sarah, eftersom jag trots allt fortfarande drömmer om den klassiska schlagern, men jag kan säga att i ett helt annat sammanhang så skulle jag nog ha utsett just hennes och Andreas Johnssons låt som vinnare. Båda låtarna tillhör kategorin som är bra för att de är bra, inte bra för att dem var med i Melodifestivalen (och där överser jag med mycket).

Eftersom svenska folket inte direkt har gjort sig kända för att rösta på det som är genuint bra (resultaten i Let's dance räcker som bevis för denna anklagelse) så är jag faktiskt lite förvånad över att Sarah Dawn Finer lyckades klå både Magnus Uggla, After dark och Sanna Nielsen. Som sagt så tillhörde jag ju inte ens själv dem som röstade på henne (jag röstade på Sanna - som sagt schlager vill jag ha), även om jag tyckte låten var riktigt bra. Jag vet inte vi kanske kan se det här som en markering om att fler svenskar än jag inte tycker det är rätt att Lasse Brandeby ska få slå ut duktiga dansare ur Let's dance eller att Idol-effekten ska få bli så tydlig i Melodifestivalen. Kanske var det här ett sätt att sätta ner foten och säga: Låt framför artist, dans framför dansare.

Nu väntar andra chansen som jag i år tror blir en riktig skandaltillställning. Det nya upplägget är som gjort för tittarstorm och rasande kritiker. Jag känner redan själv hur pulsen stiger, det här kommer bli en spännande lördag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kvalité förE kändisskap, Louise!;) för övrigt vill jag bara tillägga att jag ALDRIG skulle ha röstat på Sanna Nielsens bidrag=)! PUSS

2007-02-26 @ 11:30:30
Postat av: Elin

oj, glömde att skriva mitt namn på föregående inlägg. Men nu vet du vem som är språkpolis nr 2;)

Postat av: Magnus

Var inte Sannas bidrag väldigt likt Carolas? Jag saknade bara blå klänning och en fläkt...
Men, det var den enda låten som hade schlagerambitioner. Sarah sjunger ju fantastiskt, men jag vill inte skicka en ballad till Helsinki.

2007-02-26 @ 11:46:02
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Louise

Tack språkpolis Elin - nu har jag rättat felen! Antar att det faktum att också jag släpper igenom stavfel och slarv är ett tecken på att jag är mänsklig, och det är ju alltid trevligt ;). Till Magnus, säger du att Sanna bidrag var likt Carolas för att du hade hört några krönikörer säga det innan, eller för att du själv kom på det? :) Jag hade hört det innan, men höll inte med så mycket.

2007-02-26 @ 11:56:15
URL: http://tidholmstankar.blogg.se
Postat av: Magnus

Nog både och skulle jag tro. Jag gör mig inga illusioner om att mina tankar är unika. Jag tror att ens egna tankar egentligen inte är något annat än upprepningar av vad någon anna redan tyckt. Man råkar bara hålla med. Det vara själva stuket på låten som var likt. Men iom att både låtarna är schlagers så är det kasnke inte så konstigt.

2007-02-26 @ 12:59:57
URL: http://papamac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback