Schlageringredienser

Vad är det egentligen som gör en schlager så god att du aldrig tröttnar utan med ett leende på läpparna beställer den VARJE gång du entrar ett dansgolv? Är det texten som känns som att den är skriven just för dig - hur visste "Pling" att jag skickar små dumma sms med texten "jag saknar dig så"? Eller är det melodin som får det att spritta i varje nerv i din kropp, som får dig att vilja dansa fulare än fulast och skrika aaaaaaa samtidigt som du kastar med håret och bajsnödigt (ser faktisk ut så)  böjer på benen? Är det för att du ryser så du får ståpäls på hela kroppen, när det byggs upp mot en tonartshöjning utan dess like (tänk Rumäninens Tornero förra året, eller Fames Give me your love) och sen plötsligt exploderar?

För egen del skulle jag kunna säga att det är alla saker ihop och var och en för sig. Vissa låtar har bara "det", jag vet inte varför men när det händer då vet jag. Ja då vet jag.

Vad får dig att ticka?


Kommentarer
Postat av: Magnus

Tonartshöjningen är A och O. Utan den, ingen schlager. Sedan att det är en låt med tempo i. Lunga schalgers är som Scorpions utan pudelfrissa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback