Arga Anna ljuger och attackerar

Jaha vissa personer slutar aldrig att förvåna. Jag anser mig själv försöka vara en person som lyssnar på andras åsikter och faktiskt försöker förstå deras synvinkel. Även om jag inte alltid lyckas. Detta verkar dock inte vara alla förunnat, nej vissa verkar vilja missförstå och sätta sig på tvären med flit. Jag har nu fått en ny kommentar från "Anna" , som tyvärr fortsätter att köra mer på stilen med personangrepp än kränfullt argumenterande för sin ståndpunkt. Dålig taktik skulle jag säga eftersom det oftast leder till att den som attackerar framstår som dum och inte den som attackeras. Tycker man en sak så ska man argumentera för den, men att komma med ogrundade anklagelser är inte speciellt klädsamt. Så här skriver då "Anna" som kommentar till mitt senaste svar på hennes utskällning av mig:

"ja du, vad ska man säga. om de inte ens sökte en journalist så tycker jag inte att du ska kalla dig en. självklart kan man få kunskaper utan högskuleutbildning, det är därför inte alla yrken kräver högskoleutbildningar. men det behövde jag faktiskt inte en wannabejournalist att tala om för mig. men du får självklart kalla dig vad du vill eftersom ditt självförtroende verkar kräva det. jag hade tyckt det vore vackrare om du stod för det du var outbildad, för det är inget att skämmas för att välja ett yrke som inte kräver en högskoleutbildning. men då borde du vara stolt över det inte sträva efter att vara ngt du inte är. stå upp för dig själv och sluta skämmas."

Var ska jag börja. Ska jag först säga Tack för att jag inte ska skämmas, det trodde jag inte att jag gjorde men det är ju bra att få höra att jag inte bör göra det heller? Ska jag sen säga att det är korkat att kalla mig outbildad när jag redan redovisat att jag har utbildning? Ska jag efter det undra vilka dem här som inte sökte en journalist är? Och i så fall hur "Anna" kan veta något som helst om det? Vad jag vet har jag varken sagt vart jag jobbar, vad jag är anställd som eller hur jag fick jobbet. Hm. Kul i alla fall att jag fick medhåll om att kunskap kan fås utan högskoleutbilning och att vissa yrken därför inte kräver det. Lite lustigt dock att "Anna" i sin senaste kommentar verkade vilja ändra på det genom att införa yrkeslegitimation på så många yrken som möjligt, bland annat lokalvårdare. Ja där har vi ju i alla fall en punkt där vi inte är överens. Det som hade varit spännande att få i kommentaren från denna tjej vore ett utdrag ur någon text där det fastställs exakt vilken utbildning man ska ha för att kalla sig journalist. För som sagt om jag får något som bevisar att det finns en viss utbildning för detta yrke och att den jag har inte är tillräckligt omfattande så ska jag genast ändra mig och sluta kalla mig journalist. Men någon sådan beskrivning har jag ännu aldrig sett. Så eftersom jag både har utbildning och är yrkesverksam så ser jag inte problemet i att använda mig av titeln. Och när jag om och om igen läser Annas kommentar så inser jag att hon dock faktiskt manövrerar ut sig själv i sina angrepp mot mig. När hon säger att jag ska vara stolt att jag valt ett yrke som inte kräver högskoleutbildning och inte sträva efter att vara något annat, så säger hon ju att journalist inte kräver högskoleutbildning (för det är ju det yrket hon här hävdar att jag valt) och jag har ju inte kallat mig något annat än just det.

Även om kommentaren ovan i princip är byggd på förtal och ren och skär lögn så får jag väl dock se det som att det är bättre att folk läser och reagerar än inte läser alls. Sen att vissa verkligen inte förstår poängen och hellre försöker utmåla någon som både outbildad, orsaken till att lönerna i Sverige inte stiger och i behov av bättre självförtroende än att föra fram övertygande argument är sorgligt. Till Anna: Jag hade kanske kunnat låtit mig övertygas av en del av dina argument, men när du inte hade mer på fötterna än att du var tvungen att anklaga mig för saker som inte stämmer och ägna dig åt personangrepp så gick du miste om att värva mig till din sida. Jag vet vad jag tycker och jag kan argumentera för det utan att försöka svartmåla den jag debatterar med. Så jag undrar, vem är det egentligen som har problem med självförtroendet? Det är ett klassiskt tecken att gå över till personangrepp när de konkreta argumenten tagit slut. Se därför till att fila på vad du kan säga för att försvara din ståndpunkt kring yrke och utbildning så kan vi fortsätta den diskussionen senare. Som det är nu så vinner du inget på att fortsätta ditt kommenterande.

Kommentarer
Postat av: Elin

Om jag vore du skulle jag inte BRY mig om den här "Anna"! Lönnlöst att argumentera över en blogg, och tro att man ska komma fram till nåt konstruktivt. Slutar väl med att man faktiskt tar åt sig de negativa åsikterna, som kommer från en totalt främmande människa som inte alls känner en. Radera hennes kommentarer och kör på!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback