Är du ditt yrke?

Författare, frisör, säljare, vårdbiträde, lärare eller journalist. Är du något av detta? Och är du i så fall säker på att du är det i allas ögon? Behöver en frisör ha gått en speciell utbildning eller räcker det att han eller hon klipper andras hår? Är en säljare någon som flänger riket runt i bil och kränger grejer, eller är alla vi som jobbar extra i någon butik säljare? Är lärare en person som lär ut sina kunskaper inom skolans väggar, trots att denne inte gått på lärarhögskolan?

Jag tror att detta är en i vissa fall snudd på kontroversiell fråga. Jag tror att den som läst journalistik tre år på JMK eller studerat på lärarhögskolan kanske tycker sig vara mer journalist respektive lärare än den som fick tidningsjobbet baserat på skrivartalang eller som gick in i lärarrollen för sina stora kunskaper i fotografering. Kanske är detta en fördom från min sida, kanske är det helt andra faktorer som styr vem som räknas och vem som inte gör det. Kanske inte.

Jag tillhör dem som inte ger allt för mycket för högskolestudier och akademiska poäng. Inte så att jag inte tror att det är utbildande eller givande, för många, men jag tror inte det är den enda - och nödvändigtvis bästa vägen att gå. Jag är själv inte speciellt långt från en universitetsexamen i antingen Företagsekonomi eller Medie- och kommunikationsvetenskap, men jag drömmer ändå om ett samhälle som inte vore så fixerad vid denna "kunskap på papper". Jag tror på lärlingssystemet och att jobba sig upp och skulle gärna se att vi gick tillbaka mer åt det hållet. Jag blir rent ut sagt förbannad när människor med enorna kunskaper och praktisk erfarenhet ska förbises för att de inte har en akademisk utbildning. Det känns ju som att man borde vara bättre på bokföring och ledarskap efter att ha jobbat med det i 20 år än efter en civilingenjörsutbildning. Åtminstone har man goda chanser att vara lika bra.

Jag tror vi svenskar är ganska försiktiga med att sätta titlar eller etiketter på oss själva. Kanske är det den berömda Jantelagen som spelar in. För att kalla oss författare så vill vi nog gärna ha släppt en hel romanserie, för inte ska väl lilla jag med min debutroman komma här och förhäva mig. Och för att säga att vi är journalister så bör vi nog vara nya Janne Josefsson. Men om det är dessa regler som gäller vad "är" då alla dem som skrivit endast en bok, eller som skriver artiklar till någon veckotidning? Är de skribenter? Eller ordbajsare?

Jag har i min korta beskrivning här på bloggen kallat mig själv både journalist och säljare. I vissas ögon är jag kanske inte kvalificerad till dessa titlar eftersom jag säljer böcker på Akademibokhandeln, bara har en kortare journalistisk utbildning från gymnasiet och Poppius Journalistskola, och endast gör inhopp som reporter då och då. Men vet ni vad? Det struntar jag i. Och jag tycker ni ska göra samma sak - etikettera mera gott folk. Se bara till att det finns någon sanningshalt i det ni väljer att kalla er.


Kommentarer
Postat av: Ca

Ha... så bra!

Rätt i mycket men inte i allt.

Know how och Know why i kombination - gör att man kommer långt...

Postat av: Magnus

Jag är inte mitt yrke. Jag har däremot en examen och arbetar som lärare. Jag arbetar alltså som lärare. Jag definierar mig inte som lärare. Enda anledningen till att jag arbetar är för att ha råd att leva.

2007-02-05 @ 17:08:02
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Louise

Svar till Magnus: Okej, jag köper ditt svar, att du arbetar som lärare men inte är lärare. Jag antar dock att du förstod min poäng med texten, att man inte ska vara så rädd för att kalla sig till exempel lärare även om man inte gått lärarhögskolan. Jag tycker att om man arbetar som lärare så är det helt okej att säga att man "är" lärare. Och jag säger i vissa situationer att jag är journalist, eftersom jag delvis arbetar som det. Men en del skulle säga att jag inte är journalist för att jag inte har en specifik, längre utbildning.

2007-02-05 @ 18:07:10
URL: http://tidholmstankar.blogg.se
Postat av: Magnus

Inom lärarkåren har ju debatten om behöriga eller obehöriga lärare svallat ganska höga, men ingen har ju ifrågasatt om man har rätten att titulera sig lärare eller inte. Jag tycker att det är helt ok att någon utan formell examen titulerar sig lärare. Så länge som min utbildning gör skillnad i lönekuvertet..;)

2007-02-05 @ 18:38:36
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Louise

Ja debatten om obehöriga lärare skulle ju definitivt kunna bli ett bloggämne. Personligen så hade jag många bra lärare hämtade ur näringslivet (till exempel journalister och fotografer)på gymnasiet, så jag anser ju inte att behörighet alltid är en förutsättning för att göra ett bra lärarjobb. Är nog lite samma sak som att det faktum att man har höga betyg inte gör en kvalificerad att bli läkare. Det finns andra egenskaper som borde beaktas.

2007-02-05 @ 21:16:35
URL: http://tidholmstankar.blogg.se
Postat av: Anna

jag håller inte med i er diskussion. jag är legitimerad sjukgymnast. jag skulle bli väldigt ledsen och besviken om ngn som inte hade samma yrke och utbildning som jag titulerade sig med mitt yrkesnamn. det är väldigt fräckt att kalla sig t. ex journalist när man inte är det. jag tycker att fler yrken skulle behöva legitimeras, lärare högst upp på priolistan, för det finns faktiskt folk som lägger ner tid och pengar på att skaffa sig ett yrke. sen finns det dom som smiter undan hela livet, tar den lätta vägen men ändå tycker att man förtjänar att kalla sig journalist, lärare, sjukfymnast, sjuksköterska osv osv. legitimation till alla yrkeskategorier så slipper man en massa wannabies. och tänk vilken självkänsla det kommer bli om man är legitimerad lokalvårdare. skaffa er en utbildning och sluta lev på andras hårda arbete. det är på grund av er som lönerna inte kan stiga, människor utan kunskap och utbildning som tror att de kan sin sak.

2007-02-09 @ 10:17:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback